5.4.2013

FUCK

Sain vähän aikaa sitten kuulla kunniani kun vanhempi nainen keskeytti musiikin kuunteluni bussimatkalla. "Nyt otat kyllä noi aurinkolasit pois päästäsi, ulkonahan on jo hieman hämärää" hän vaati. Aluksi mietin etten reagoi koko vaatimukseen mutta päätin todeta naiselle että pitäisi huolen ainoastaan omasta bussimatkastaan. Hiljaiseksi mentiin ja siinä mietiskelin ärsyyntyneen huvittuneena aurinkolasien käyttöni haittoja hänen bussimatkaansa enkä keksinyt yhtäkään. Paitsi sen ettei hän nähnyt suloisia silmiäni mutta tämänkin teorian kumosi se ettei hän niitä pyrkinyt katsomaankaan koska istui minua yhden penkkirivin edempänä.

Pari viikkoa sitten yksi ruotsalaisista lempibloggaajistani suunnitteli malliston Nellylle. Klikkailin uuden mustan lippalakin ostoskoriini, hain paketin postista ja puin sen heti seuraavana päivänä osaksi asukokonaisuutta. Ja johan alkoi jälleen bussimatkalla tapahtua. Miksikö? Siksi että mustassa nahkajäljitelmällisessä lippiksessäni lukee valkoisilla kirjaimilla kirjailtuna sana "FUCK".

Tilasin lippiksen koska se on mielestäni hieno, lippikset etenkin jonkin sanoman kera ovat tällä hetkellä melko suuri hitti muotimarkkinoilla ja se miellyttää omaa silmääni - en sen takia että haluaisin ärsyttää ihmisiä tai aiheuttaa pahennusta. Tottakai mielessäni olivat myös hienot kuvat mitä lippiksen kanssa voi ottaa ja tietysti se että luen kyseisen lippiksen suunnittelijan blogia sekä se ettei mallisto sisältänyt kuin naisille suunnattuja vaatteita, lippis oli ainoa unisex-yksilö.

Myönnettäköön että jos kävisin kirkossa, en menisi sinne kyseinen päähine päässäni. Mieleeni ei tulisi myöskään sujauttaa sitä päähäni töihin. Ymmärrän toki että varsinkin kirosanoilla varustetut vaatekappaleet jakavat mielipiteitä ja myös järkyttävät ihmisiä mutta mielestäni on jollain tasolla huvittavaa että joku valittaa bussimatkalla kyseisestä aiheesta.

Kyllä niitä kirosanoja varmasti julkisilla paikoilla tulee vastaan muualtakin kuin meikäläisen lippalakista. Ilmaislehden tekstarisivulta saattaa löytyä valitusviesti höystettynä kirosanalla matkalipuntarkastajiin kyllästyneeltä matkustajalta, pylväästä voi löytyä tarra tai graffiti joka sisältää kirosanoja ja niitä tuskin voi välttyä kuulemasta etenkään ihmisten suista.

Tuntuu siltä että etenkin julkisissa liikennevälineissä meikäläiselle on viime aikoina sattunut ja tapahtunut. Olen tullut siihen tulokseen että olen joko ainoa joka saa nauttia tällaisesta huomiosta, näytän siltä että muhun voi huoletta purkaa raskaan työpäivänsä ärtymyksen tai olen yksinkertaisesti aivan hirveä ihminen tallustellessani pitkin katuja v*ttu päässäni silläkin uhalla että joku voi järkyttyä.

Toisaalta kun olin pienempi äiti aina sanoi ettei lippiksessäni lukevaa sanaa saisi viljellä mutta sallin sen itselleni muodin nimissä ja kun vetoan vaatemaailmaan ei se kasvatus mennytkään ehkä niin pieleen.. ;)

Oletteko itse kohdanneet tuntemattomien ihmisten huomauttelua siitä mitä teidän vaatteissanne lukee? Mitä mieltä ylipäätään olette mielipiteitä herättävistä sanan, tekstiä tai jonkinmoisen sanoman sisältävistä vaatekappaleista ja omistatteko sellaisia?

27 kommenttia:

  1. Mulla ei tuu muuta mieleen kun joskus aikoinaan mulla oli vaikka sun minkä väriset hiukset (pinkki, oranssi, sininen...) niin niistä sain kuulla kyllä tuntemattomilta. Meni ehkä vähän ohi aiheen mutta kuitenkin! :--D

    http://nooughtfromis.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kuvitella, itsekin sain punaisilla hiuksilla silloin tällöin kuulla ties mitä vaikka ei ne mun mielestä niin ihmeelliset olleet :D

      Poista
  2. Mun mielest tollaset lippikset mis lukee 'fuck' tai 'cunt' etc. on just kivoi :o ite en oo sellast pystyny viel hankkii ku ei oo luottokorttii eikä oo tullu vastaan paikkaa mistä sais hankittuu ilma sitä :( + mulle ei oo kukaan koskaa huomauttanu tekstist mut yks vanhus katto paheksuvasti ku mulla oli t-paidas sellane kulunu englannin lippu missä oli pääkallo keskel ja sit nahkatakki ja sillo värjäsin just otsatukan shokkiväril. se shokkiväri herätti paljon pahennust vanhuksil ja aikuisil :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niin munkin mielestä, tarkotus ois metsästää vielä pari kivaa yksilöä kokoelmiin :) Nellyltä ainakin ton lippiksen saa vaikka postiennakolla ilman luottokorttia. On se kumma että tollasetkin asiat aiheuttaa pahennusta :D

      Poista
  3. Voi kyllä on tullut kohdattua jos jonkinmoista ulinaa vaatetuksesta. Liian sitä ja liian tätä. Viimeksi tänään keskustassa kävellessä itse asiassa sain kuulla kommentin paidastani, jossa on Kurt Cobainin kuva ja teksti 'I hate myself and I want to die'. Joku nainen totesi, että tuollaisten narkkarien ihannoijien joutaisikin kuolla, eli sopiva paita minulle. Jahas, tämä selvä :D

    VastaaPoista
  4. hyvä peba! ;)
    t. äs <3

    VastaaPoista
  5. Mun kaverilla on huppari jossa lukee Fuck you. Hän käytti sitä kerran koulussa ja kun opettajat huomasivat mitä siinä lukee, häneltä kiellettiin sen käyttämine koulussa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kyllä kuvitella ettei koulussa moista katsota hyvällä, joskus munkin tutuille on kouluaikoinani huomauteltu jos jonkinmoisista jutuista..

      Poista
  6. Mulla oli joskus 20-vuotiaana Rolling Stones t-paita. Sillon mitkään retro-bändi-paidat ei niinkään olleet muotia ja itse olin ostanut paidan, koska ihan tosissaan pidän kys. bändistä. Olen sellanen nuori, joka on pikkulapsesta saakka tykännyt vanhemmasta musiikista kuten rollareista ja elviksestä, eli mitkään tuoreet radiohitit eivät edes teininä olleet makuuni. Joku hevarin näkönen kusipääukko tuli sitten mulle baaritiskillä aukomaan päätään "vittu oot naurettava pentu, tollanen paita, et varmaan ees tiiä et toi on joku bändi, kuuntelet ite jotain vitun britneytä". Sit se ukko selosti mulle kuinka hän roudannut vaikka mitä bändejä vuosikausia blaablaa ja totes vielä lopuksi "sä oot kyllä heikoin lenkki" ja läks matkoihinsa. Että silleen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ärsyttää tollaset yleistykset varsinkin ihmisiltä jotka eivät tunne sua, mistä he tietävät mistä sä tykkäät ja minkä takia mitäkin käytät.. Eikä se kyllä edes heille kuulu :D

      Poista
  7. Mun mielipide on se, että just tollaset lippikset, tai cäpit missä lukee jotain vastaavaa, niin ihmisten, jotka ei tavallaan kiinnitä huomiota, tai niitä ei yksinkertasesti kiinnosta ihmisten kommentit omasta tyylisstä, voi ihan hyvin käyttää tollasia, ja jättää ne kommentoijat omaan arvoonsa, eipähän niillä itellään oo moiseen pokkaa tai varaa aukoa pääätään, kaikilla kuitenkin on täysin oma tyylinsä. Jos eivät tykkää, kannattais opetella tykkäämään, joka tapauksessa vastaan tulee aina erilaisii ihmisii, ja kaikilla on omat tyylinsä!
    Muutamalla kavereilla on just sellasia paitoja, ja huppareita, missä lukee jotain " Fuck Google, ask me" ja " I am not normal" jotain siihen suuntaan, niin eivät kehtaa käyttää niitä, koska pelkäävät ihmisten mielipiteitä.
    Mutta toi kyllä on aivan sairaan pähee ja sopii hyvin sulle :) Lallatilaa, ihanaa sää piristit mun sairastelu viikonloppua, jeejee ihanuus! :)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä Espoossa sataa lunta ja istun nyt bussissa tuskaisen lumessa tarpomisen jälkeen, päätin vähä vastailla kommentteihin ja kylläpäs piristi! :) Oon ihan samaa mieltä, itseäni ei ainakaan haittaa pätkääkään vaikka koko bussi töllöttäisi :D Kiitos, koita parantua!

      Poista
  8. Jos oma kiroiluni rajoittuisi tuohon lippikseen ni asiat olis aika hyvin, mutta oon vähän paha suustani.. :D Siitä taas saattaa joku avautuakin. Hassuinta on se, että ihmiset vetoaa siihen, että kuulostaa pahalta noin nätin tytön suusta. Siis mitä?! :D "rumat tytöt" sitten saa kiroilla vai? Mutta tosiaan minä ainakaan en paheksu lippistäsi ja se on oikeastaan aika kivannäköinen ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitosta :) Oon itseasiassa miettiny tota kiroilujuttuakin!

      Poista
  9. oot ollu varmaa paikallaki todistamas ku oon saanu kuunnella esim taxijonossa tyyliin "onx sul jääny housut kotii, PISSIS!!" tai jotai muuta vastaavaa jos on ollu vähä pientä vaatetta päällä :D

    xoxo Linde
    ps. näytät HELVETIN hyvält ja ton lätsän voisin pöllii <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo voi hyvin olla, muistan ainaki et joskus meille molemmille on huudeltu jotain :D Kiitos ihana, ehkä saat LAINATA joskus <3

      Poista
  10. Mistä noi housut on ?????

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyi oikein tarkastaa koska mulla on kahdet melko samanlaiset, noissa kuvissa esiintyvät on H&M:stä :)

      Poista
  11. Onneks on olemassa sun kaltaisia ihmisiä, jotka haluavat olla omia itsejänne. Kiitos että olet olemassa!

    VastaaPoista
  12. On olemassa kaks ihmisryhmää, jotka käyttää aurinkolaseja sisällä: a) sokeat b) idiootit. Valitse omasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mä kun aina olen luullut että aurinkolaseja käytetään nimenomaan siksi että a) aurinkolasit estävät aurinkoa häikäisemästä silmiäsi tai b) ollaan cooleja. Itse käytän niitä a)-syyn takia ja mainitsemassani tilanteessa ilta-aurinko paistoi niin pahasti bussin ikkunasta etten jaksanut siristellä silmiäni. Ja mun mielestä bussi kulkee ulkona ;)

      Poista