1.8.2019

MAASTOKUOSI - HOT OR NOT?

Maastokuosi. Heitän tähän alkuun ilmoille kysymyksen; mitä mielikuvia sinulle tulee kyseisestä kuosista? Itselläni on maastokuosista hieman ristiriitaiset fiilikset sillä mulle on aina tullut siitä mieleen mökki, eränkäynti ja metsästys. Itse asiassa ensimmäinen asia minkä heitin matkalaukkuun kun tätä kolmen viikon mökkilomaa varten pakkailin oli maastokuosinen nahkatakki. Lisäksi multa löytyy maastokuosisia vaatteita, kuten huppari ja shortsit, joita säilytän ympärivuotisesti mökillä enkä näin ollen käytä niitä missään muualla kuin täällä lomaillessani. Kun tätä asiaa aloin tarkemmin miettiä, on todella hauskaa huomata että pelkissä vaatteiden kuoseissakin voi olla tällaisia mielleyhtymiä.

Tiedän kyllä hyvin että maastokuosi on nimenomaan armeijassa ja metsästyksessä käytetty kuosi jolla pyritään vaikeuttamaan erottumista maastosta mutta sivuutetaan nämä tarkoitusperät ja keskitytään pelkästään siihen kuosiin. Pohdin pääni puhki enkä ainakaan tähän hätään keksinyt mitään muuta niin sanottua yleistä vaatteiden kuosia mistä mulle tulisi niin vahvat mielikuvat. Oikeastaan aina kun näen vaatekaupassa maastokuosisen vaatteen, ajattelen automaattisesti että no onpas erähenkinen. Mikäli bongaamani vaate on mielestäni kiva, ajattelen heti missä sitä oikein voisin käyttää. Niinpä, mökillä tai korkeintaan syksyisissä asukuvissa mitkä on kuvattu luonnossa kellertävien lehtien ympäröimänä.

Annan käytännön esimerkin. Olin eilen koko päivän isäni kanssa kalastamassa ja hänellä oli sekä maastohousut että maastotakki. Päästä varpaisiin maastokuosissa siis. Kun näin mitä hän puki päälle ei se minua sen koommin hetkauttanut koska olimme menossa kalastamaan. Jos olisin mennyt isäni kanssa käymään pääkaupunkiseudulla kaupoilla ja hän olisi tullut sinne maasto-asussa, olisin vähintäänkin kysynyt onko hän lähdössä metsästämään tämän kauppareissun jälkeen.

Toivottavasti saatte kiinni siitä mitä ajan takaa ja haluan nyt sanoa suoraan senkin että ei mulla mitään maastokuosia vastaan ole enkä huutele ihmisille "Miksi sä kaupungilla maastokuosisissa housuissa kävelet, painu metsään hirvijahtiin siitä!" Itse rakastan kukkakuosisia vaatteita ja joku toinen voi rakastaa maastokuosisia vaatteita enkä todellakaan ole ketään tuomitsemassa mikäli vaikka jokaisena päivänä talsisi ympäriinsä maastokuosisessa kokovartalohaalarissa.

Kai meillä jokaisella on erilaisia mielleyhtymiä kun puhutaan vaatteiden kuoseista. Jotkut ajattelevat jokaisen kukkakuosisen paidan olevan noloja havaiji-paitoja kun taas toiset eivät voi sietää leopardikuosia. Kuten edellä ilmeni, mulle maastokuosi aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. Mökillä kun tällä hetkellä olen, kiskaisin maastokuosiset shortsit jalkaan. Päätin aloittaa siedätyshoidon maastokuosia kohtaan tuntemiani fiiliksiä vastaan kunhan takaisin kaupungin hulinaan pääsen.

kengät Converse / shortsit Zara / paita ja aurinkolasit H&M

Näissä minishortseissa on tosin se huono puoli ettei niitä voisi kyllä käyttää maastoutumiseen. Mun valkoiset grillaamattomat kanankoivet paljastaisivat mut alta aikayksikön. Höh.

2 kommenttia:

  1. Mä jaan kanssasi fiilikset maastokuosista 100 prosenttisesti! :D

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä maastokuosi on jotenki trash :D

    VastaaPoista